Nyhetsbrev från styrelsen - April

Hej kära boende, här kommer lite information från styrelsen.


Motioner till årsstämma

Föreningens årsstämma närmar sig och styrelsen arbetar febrilt med att samordna och färdigställa bokslutet i detta nu. Vi ligger OK till i tidsplanen, där vårt arbetsmål är att hålla stämman den 27 maj. Skulle revisionen dra ut på tiden och inte vara klar till detta datum har vi reservdatum satt till 27 juni. När vi vet mer kommer en separat stadgeenlig kallelse skickas ut.

Vi vill dock redan nu påminna om er rätt, och möjlighet att påverka föreningens arbete för det kommande året genom att till stämman skicka in era förslag i form av motioner. Ni kan redan nu formulera dessa och inkomma med dem till styrelsen via mail, eller genom att lämna in i styrelsens brevlåda i trappuppgång 8A. I samband med kallelsen till årsmötet kommer vi att meddela datum för motionsstopp.

 

Kontaktvägar till styrelsen

Då det i det senaste framkommit frågor gällande kontaktvägar för styrelsen tänkte vi förtydliga lite här.

Om ni önskar att komma i kontakt med hela styrelsen, eller enskilda styrelsemedlemmar gör ni det enklast via vår hemsida brftvalfabriken.se, och klicka på kontakt. Där finns kontaktuppgifter till samtliga, och kontakt till vår styrelsemail. Det går också bra att lägga en lapp i styrelsens brevlåda i trappuppgång 8A.

Vi har sedan det extrainsatta årsmötet arbetat med att sätta strukturer för ansvarsområden, förberedelse inför den ordinarie årsstämman och även mycket arbete med våra besiktningar (mer gällande detta nedan). Framåt är vår ambition att varje månad komma ut med ett nyhetsbrev som beskriver vad som hänt i föreningen den gångna månaden. Denna information kommer publiceras på hemsidan, samt via Riksbyggens app och hemsida.

 

Uppdatering av taggar och porttelefon

Om man önskar att justera sina nummer i porttelefonen eller vill beställa fler taggar så ska detta tas via en felanmälan på hemsidan. Vid in- och utflyttning ska detta ske per automatik av styrelsen, vi håller på att sätta upp ett fungerande on- och offboarding-flöde. Detsamma gäller felanmälningar som rör passagesystemet.

 

ANSVARSFÖRDELNING I VÅR BRF

Vi har precis genomfört en del av 2-års besiktningen på vår fastighet gällande PEABs ansvarsområde (nästa del avser fasad och regnkappa, där är TEAMAB ansvariga).

Hantverkare har åtgärdat de av vår besiktningsman godkända brister i våra lägenheter, gemensamma utrymmen samt tekniker (el, VVS, ventilation, hissar etc). Tyvärr återstår fortfarande en del punkter beroende på planering/koordinering, leveranstider etc.

Under denna process har det blivit tydligt att alla medlemmar i föreningen inte är medvetna om, eller tar hänsyn till, vilket ansvar som åligger oss i styrelsen respektive vad som åligger den enskilde medlemmen.

Vi önskar därför påminna om följande:

  • Vi äger alla våra andelar i bostadsrättsföreningen vilket innebär att vi alla har ett gemensamt ansvar för hela fastigheten och vi har som boende specifikt ansvar för våra egna lägenheter. Det framgår av föreningens stadgar. Av stadgarna framgår också att styrelsen har inget ansvar för att sköta det som är specifikt för en enskild lägenhet.
  • Vi i styrelsen lägger vår fritid på att sköta ovan indikerade uppgifter. Oftast på kvällar, helger eller på raster under arbetstid. Ibland innebär det att enskilda styrelsemedlemmar tar ledigt från sina jobb.
  • Vi som sitter i styrelsen gör det för att vi tycker det är viktigt att sköta och driva vår förening - och vi gör det gärna, men det måste vara relevanta åtaganden för oss. Vi kan inte, och skall inte, ta på oss ansvar som ligger på den enskilde medlemmen.

Givetvis skall vi hjälpas åt så långt det går men det är viktigt att vi alla är medvetna och förstår ansvarsfördelningen i vår BRF.

Vi hoppas att alla boende har förståelse för och respekterar detta.

 

Hälsningar // styrelsen